Lerums kommun är känd för sina natursköna platser med sjöar och skog. Kommunen har 3200 medarbetare och 43 000 invånare men räknar med att växa rejält inom de närmsta åren. Lerum ligger endast 20 minuters resväg från Göteborg och står idag inför en utvecklingsintensiv period med många spännande projekt på gång, allt ifrån skola till bostäder. Kommunen arbetar för att säkra både god service, hög välfärd och ett blomstrande företagsklimat.
Bygglovsenheten består av cirka 20 medarbetare som arbetar med prövning av lov, förhandsbesked och anmälningar samt tillsyn och godkännande av startbesked och slutbesked och energi- och klimatrådgivning. Enheten består av bygglovshandläggare, bygglovsarkitekter, byggnadsinspektörer, bygglovskoordinatorer samt energi- och klimatrådgivare. Bygglovsenheten är en del i verksamhetsområde Myndighetsutövning och tillsammans med miljöenheten arbetar vi på uppdrag av miljö- och byggnadsnämnden. Till stöd i vårt arbete finns en jurist kopplad till verksamhetsområdet och vi arbetar tillsammans med övriga enheter inom kommunen för att främja kommunens utveckling.
Vi erbjuder dig ett stimulerande arbete i en organisation som värdesätter samarbete och utveckling. Du får engagerade och kompetenta kollegor med god möjlighet till kompetensutveckling och att växa i din yrkesroll. Vi värnar om att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete och fritid på ett hållbart sätt och tillämpar årsarbetstid, möjlighet till semesterväxling och viss möjlighet till distansarbete. Enheten prioriterar samarbete och strävar efter att ha en god gemenskap där alla blir sedda.
ARBETSUPPGIFTER
En av våra medarbetare, som har en kombinerad roll, ska gå på föräldraledighet. Vi söker därför dig som vill bidra med din kunskap och ditt engagemang inom energi och plan-och bygglovslagstiftningen.
Tjänsten omfattar två huvudsakliga ansvarsområden: energi- och klimatrådgivning samt bygglovsrådgivning. Du kommer att arbeta nära både invånare, företag och andra aktörer i en rådgivande, vägledande och stödjande roll.
Energi- och klimatrådgivning:
Ge rådgivning kring energieffektivisering, klimatsmarta val och förnybar energi.
Ta fram informationsmaterial och hålla föreläsningar eller workshops.
Delta i regionala och nationella nätverk inom energi- och klimatområdet.
Medverka i kampanjer och samverkansprojekt.
Bygglovsrådgivning:
Ge vägledning i bygglovsprocessen och tillhörande regelverk, inklusive plan- och bygglagen.
Stötta invånare i att förstå krav och förutsättningar inför byggprojekt.
Bidra med särskilda insatser kopplade till den nya plan- och bygglag som förväntas träda i kraft innan årsskiftet.
Du har en viktig samordnande roll mellan medborgare, kommunens interna verksamheter och externa samarbetspartner. Arbetet kräver att du kan anpassa din kommunikation efter målgrupp både muntligt och skriftligt.
Du arbetar nära din chef, kollegor inom enheten samt verksamhetsområdets jurist. Du har också ett tätt samarbete med andra delar av förvaltningen, där ni tillsammans bidrar till att stärka kommunens service och tillgänglighet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant utbildning inom energi, miljö, bygg eller motsvarande område.
Du har god kunskap om både energi- och klimatfrågor samt bygglovsprocesser. För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara en skicklig kommunikatör pedagogisk, lyhörd och tydlig i din dialog med såväl invånare som kollegor. Du är också lösningsorienterad och motiveras av att hjälpa andra att hitta rätt väg framåt.
Vi förutsätter att du:
• Har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på svenska då tjänsten innebär dokumenthantering
• Är bekväm med att arbeta digitalt och har goda kunskaper i Officepaketet
• Innehar B-körkort
Vi ser gärna att du har:
• Ett analytiskt och strukturerat arbetssätt
• God pedagogisk förmåga
• Gott omdöme och god beslutsförmåga
• Förmåga att planera och organisera ditt arbete självständigt
Meriterande erfarenheter:
• Rådgivning inom energi, miljö och/eller bygglov
• Tidigare arbete inom offentlig sektor
• Arbete med kommunikation/information
Arbetet är självständigt men innebär också nära samarbete med kollegor inom olika kompetensområden. Vi lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper såsom samarbetsförmåga, initiativkraft och ansvarstagande.
ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi värnar om en god arbetsmiljö där du kan kombinera arbete och fritid. Som anställd hos oss får du tillgång till en rad förmåner, som friskvårdsbidrag och personalvårdsprogram. Läs mer om våra personalförmåner här: https://lerum.se/dina-formaner
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i till exempel systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktperson:
Radmila Silistarevic Telefon: 0302-52 11 06
Linda Ternström (semester vecka 28-31) Telefon 0302-52 08 75
ARBETSGIVARE
Lerums kommun
KATEGORI
ANTAL PLATSER
1 Platser
ANSÖKAN
Sista ansökningsdatum är:
2025-08-07
KONTAKTINFORMATION
Lerums kommun
Vi finns på
Anställningstyp
Tillsvidareanställning