Verksamhetschef Gata Park

Ludvika kommun

Publicerad: 2025-06-27   I  

Vill du jobba i ett ”Guldläge”? Vi söker en verksamhetschef med driv till vår Gata Parkverksamhet i Ludvika Kommun

Ludvika befinner sig i ett expansivt skede – företag växer, befolkningen ökar och vi står inför många spännande utmaningar och möjligheter! Vi kallar det Guldläget, och just nu söker vi dig som vill bli en nyckelspelare i vår utveckling.

Gata Parkverksamheten är en del av Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen som ansvarar för drift av gator och parker, investeringar, miljö och bygg, kultur och fritid samt samhällsplanering och exploatering.

Arbetsplatsen

Verksamheten som du ska leda omfattar ansvar för kommunens vägnät, offentliga platser, parker, kommunal skogsförvaltning, verksamhetsområdets arbetsmaskiner och fordon, verkstad, investeringsprojekt och kommunens fordonsorganisation. Totalt omfattar verksamhetsområdet för närvarande ca 40 personer uppdelat på en enhet och ett driftsstöd.

Vi befinner oss i förändringsarbete där en ny organisation trädde i kraft vid årsskiftet 2024/2025. Implementeringen pågår och utvecklingen av den nya organisationen är ett prioriterat fokusområde under den närmaste tiden. Verksamheten är lokaliserad på Gonäsvägen i Ludvika där kontor, maskiner, förråd och verkstad finns samlat.

Arbetsuppgifter

Vi söker nu en erfaren och driven verksamhetschef som vill leda och fortsätta att utveckla vår driftverksamhet!

Du kommer att vara en ambassadör för Ludvika Kommun och vår gemensamma värdegrund och därmed representerar du arbetsgivaren på ett förtroendeingivande sätt. Tillsammans med ledningsgrupp och medarbetare så ser du till att vi levererar service till kommunens invånare, besökare och näringsliv. Här ingår drift av kommunens vägnät, offentliga platser, parker, skogar m.m.

Du ingår tillsammans med förvaltningschef och övriga fyra verksamhetschefer i förvaltningens ledningsgrupp där du förväntas bidra till övergripande utveckling för hela förvaltningen.

Du leder din ledningsgrupp på verksamhetsområdet bestående av arbetsledare, driftstöd och enhetschef där ni tillsammans jobbar resultatinriktat med måluppfyllelse, ekonomi och verksamhetsutveckling.

Kvalifikationer som krävs för tjänsten

• Högskoleutbildning (lägst 3 år) inom ett ämnesområde som är relevant för den kommunaltekniska sektorn, samhällsbyggnad eller ett närliggande område som arbetsgivaren finner relevant.

• Du har en dokumenterad ledarskapsutbildning.

• Du har en dokumenterad erfarenhet av arbete som chef med personal, budget- och arbetsmiljöansvar.

• B-körkort

• Tjänsten kräver goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift.

Meriterande för tjänsten

• Tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

• Erfarenhet av förändringsledning.

• Erfarenhet av ledningsgruppsarbete samt att leda andra chefer.

• Kunskaper inom relevant lagstiftning inom det kommunaltekniska området.

• Övergripande kunskaper inom väghållningens juridik, anläggningsarbete, belysning, gatuunderhåll, brounderhåll samt park-och skogsförvaltning.

• Erfarenhet av entreprenadjuridik, avtalsjuridik och offentliga investeringar kopplat till Lagen om Offentlig Upphandling.

• Vi ser gärna att du kan kommunicera på engelska i både tal och skrift.

Personliga egenskaper

Som person är du målinriktad och åstadkommer resultat och kan driva projekt i mål. I arbetet ingår att kunna skapa engagemang och delaktighet hos dina medarbetare.

Du behöver ha förmågan att bemöta medarbetare, medborgare, politiken, näringslivet och övriga i kommunkoncernen på ett sätt som bygger vårt varumärke, du är därför lyhörd och har en mycket god kommunikativ förmåga.

För att lyckas i tjänsten krävs det att du är strukturerad och har en god analytisk förmåga.

Du är prestigelös och har ett stort intresse för att samverka och samarbeta både med interna och externa parter.

Du har vilja och ambition att se helheter för att ständigt utveckla verksamheten tillsammans med dina medarbetare och kollegor.

Det här får du av oss!

Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

 

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Omfattning: Dagtid

Arbetstid: Heltid

Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse

Antal platser: 1

 

Övrig information

Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass, vilket medför säkerhetsprövning. Krav på svenskt medborgarskap samt godkänd säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning.

Upplysningar

Förvaltningschef Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen:

Louise Nordström, nås via kommunens växel 0240 860 00

louise.nordstrom@ludvika.se

Frågor om tjänsten kan inte besvaras mellan vecka 28-32 med anledning av semester.

Arbetstagarorganisationer: Vision, Kommunal och Ledarna via kommunens växel, 0240 860 00 

 

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 17 augusti 2025. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Detta jobb kräver körkort B

Gå till platsbanken

Information

ARBETSGIVARE

Ludvika kommun

ANTAL PLATSER

1 Platser

ANSÖKAN

Sista ansökningsdatum är:

2025-08-17

KONTAKTINFORMATION

Ludvika kommun

Vi finns på

Web: http://www.ludvika.se

Anställningstyp

Tillsvidareanställning

Håll koll! Skapa egna jobbevakningar och få uppdateringar direkt till din mail

LÄS MER OM BEVAKNING